Vorige jaar, eind september is mijn dochter begonnen aan de basisschool. Ik was heel blij want ze was er enorm aan toe. Ze vond school helemaal geweldig en gaat altijd met plezier. Ze zit in een combiklas groep 1/2. Bij het eerste rapport bleek dat ze een ontwikkelingsvoorspong had van ongeveer 14 maanden. Nu wisten we wel dat het een slimme meid was, dat merk je goed als je met haar praat en ze liep bij het CB ook altijd al flink voor. Maar goed, de grootte veraste ons toch wel. Omdat dochter zelf ook aangaf dat ze meer met letters en rekenen wilde doen, mocht ze daarna met de plusklas meedoen. De juf gaf ook aan dat ze graag werkjes maakte, en dat eigenlijk liever deed dan spelen. Ze mogen namelijk zelf een planning maken iedere week, en zij kiest er altijd voor om eerst de werkjes te maken. Ondertussen was ze ook wat meer naar de oudere kinderen aan het toetrekken. Inmiddels speelt ze eigenlijk alleen nog maar met de wat oudere kindjes die dus in groep 2 zitten. De plusklas pakt goed uit. Ze mag dan werkjes maken van groep 3 (omdat de andere plusklassers groep 2 doen) maar pakt dat prima op en blinkt van trots als ze ermee thuis komt. Ook thuis is ze er nog veel mee bezig om te oefenen met schrijven en letters leren. Vandaag vroegen de juffen of ik op gesprek kwam. Ze zijn aan het overwegen om haar volgend schooljaar naar groep 3 te laten gaan en dus groep 2 over te slaan. Ze hebben duidelijk aangegeven dat ze echt heel veel willen doen om haar verrijkingsmateriaal aan te bieden, als ze naar 2 gaat. Maar om haar nog anderhalf jaar bezig te houden, dat gaat wel pittig worden. Ze willen dit graag in overleg doen, dus onze mening als ouders wordt ook meegewogen. Sja, waar doe je goed aan he. Ik twijfel echt enorm. Ik denk aan de ene kant dat ze het echt heel fijn zou vinden. Vooral omdat ze dan met haar vriendinnetjes mee kan naar groep 3. Ik denk ook wel dat ze er aan toe is. Maar het enige wat een beetje een zwak punt is van haar, is concentratie. Het speelt ook mee dat mijn oudste zoon ook een slim ventje is, maar die ging op den duur enorm onderpresteren en gedragsproblemen ontwikkelen (uit verveling en frustratie, was op een andere school). En daar ben ik dus wel bang voor.
Weet niet hoe het nu in haar klas is, maar concentreren terwijl er andere om je heen lopen is best pittig. Als in groep 3 iedereen zit te werken is dat waarschijnlijk makkelijker voor haar. Voor de rest denk ik: als ze nu al groep 3 werkjes doet en haar vriendinnetjes naar groep 3 gaan, moet je het dan willen om nog een jaar groep 2 te doen? Lijkt mij dat de juffen ook niet zomaar aangeven dat ze mogelijk een klas kan overslaan...
lastig.. aan de ene kant denk ik dat het wijs is. hoe frustrerend is het om groep 2 te doen terwijl je al een tijd met groep 3 werk bezig bent.. mijn twijfel.. ze is nog zo jong.. 5 in groep 3.. pffffff da's wel heeeeeeel jong.. moet ze gelijk aan de bak! terwijl haar korte concentratie eigenlijk een eigenschap is die bij de jonge kleuter hoort.. heerlijk spelen! ik denk dat ook in het spel best verdieping te vinden is, maar dat vraagt wel wat creativiteit en inzet van de docent. het argument dat ze nu groep 3 werk doet omdat de andere in de plusgroep uit groep 2 komen vind ik zwak. maatwerk lijkt mij bij deze groep belangrijker
Tip: lees je in in de regels van ZP voordat je een dergelijk topic in de lounge neerplempt. Moet voor een boekenwormpje niet al te moeilijk zijn...
Hoe gaat ze sociaal-emotioneel? Loopt ze in dat opzicht ook voor of niet? Ik denk dat dat ook een belangrijk punt is om mee te nemen in de beslissing. Ook al kan ze het cognitief aan, ze altijd de jongste zijn en dat de rest van haar schoolcarrière. Ze zal daarvoor stevig in haar schoenen moeten staan als ze wat ouder is, de basis hiervan ligt ook in groep 1/2.
Ik heb er persoonlijk ervaring mee en bij mij was het geen goede zet geweest van mijn ouders. Ik was er emotioneel en sociaal gezien totaal niet klaar voor en heb mij de eerste jaren flink onder laten sneeuwen door 'de groteren'. Ik was al een vroege leerling en toen ik groep 2 mocht overslaan - en slechts een half jaar groep 1 had gedaan - voelde ik mij reddeloos verloren van binnen. Ook al kon ik alle werkjes goed. De rest ging niet goed. Het socializen, het samen spelen, sommige motorische dingen. Ik was er zelf niet aan toe en dat heeft men toen niet opgepikt. Dat heeft mijn basis niet ten goede gedaan. Ik denk dat je dus goed naar jouw dochter moet kijken. Hoe gaat ze met vriendjes/vriendinnetjes om? Als je zegt dat de vriendinnetjes in groep 3 zitten, denk ik dat dat geen probleem zal zijn. Je kunt het dus overwegen, maar ik zou wel bijspijkeren in bepaalde vaardigheden die ze gaat missen in groep 2. Dat je haar wat beter onderlegd op het gebied van faalangst, onzekerheid, sociaal contact, eigen mening, etc. Ik stond niet sterk in mijn schoenen en daar heb ik voor moeten boeten P het is wel goed gekomen hoor, maar het had heel anders gekund) Ik hoop dat jouw dochter wel stevig in haar schoenen staat. En als dat wel zo is, zou ik haar alsnog heél erg versterken - gewoon voor de zekerheid
Poeh moeilijk. Eerste waar ik aan denk is dat ze al een 'jonge leerling is. Ze wordt na de zomervakantie 5 en dan al in groep 3 zitten? Ter vergelijk, mijn dochter is een late leerling (januari) en is dan dus 6 jaar en 8 maanden (maar dat is dan ook wel het maximale verschil in leeftijd). Als jouw dochter naar het voortgezet onderwijs gaat is/wordt ze dus 11..... die van mij is dan 12 jaar en 8 maanden. Nu zeggen die cijfertjes niet heel veel maar ik vind 11 jaar dan op wel heel jong klinken. Anderzijds.....een kind dat zich verveelt in de klas en wellicht geen aansluiting vindt met leeftijdsgenootjes lijkt me ook niet fijn. Wat is jouw eerste ingeving? Is een school voor wat meer begaafde kinderen (bestaan die) misschien een optie? Xxx
Ik denk dat ik het zou doen. Zeker omdat ze nu in een combi-klas zit en eigenlijk alles met groep 2 mee doet. Je moet echt zorgen dat ze uitdaging blijft houden! Anders gaat ze zich zitten vervelen, niet meer graag naar school, onderpresteren e.d. En als het in goed overleg met de school gaat dan is het ook niet zomaar toch? Ik ken iemand van nog 6 die in groep 5 zit. En eigenlijk is ze nog steeds te slim. Heel lastig als kinderen zo slim zijn. Lijkt heel leuk, maar is niet perse fijn voor het kind zelf. Help haar zoveel mogelijk om zich op haar eigen niveau en tempo te ontwikkelen. Succes met de keuzes die je moet maken!
ik denk dat als ze er geestelijk aan toe is dus als dat spelen echt niet meer belangrijk is je haar best naar 3 kan laten gaan. denk ook dat het voor iedere ouder wel een moeilijke beslissing zou zijn. in 3 moeten ze wel echt meer. mijn dochter was er verstandelijk wel aan toe omdat ze bij de top van de klas hoort maar geestelijk eigenlijk nog niet. zij vond het heel moeilijk dat speeltijd echt voorbij was terwijl ze dan geen klas hoefde over te slaan.. ik denk dat je vooral naar je gevoel moet luisteren en vragen wat zij wil en dat ze dan wel goed begrijpt dat als ze naar 3 gaat ze niet meer zoveel mag spelen.
Kijk naar hoe ze sociaal emotioneel is. Er zijn veel onderzoeken naar gedaan en het blijkt vaak geen grote voordelen te hebben later. Sterker nog, vaak is het juist niet goed voor een kind. Zoek dus naar onderzoeken en lees je goed in voor je akkoord gaat. Het klinkt aantrekkelijk maar als ze er emotioneel niet klaar voor is kan het heel fout uitpakken.
Haar sociaal emotionele ontwikkeling loopt ook iets voor, maar niet enorm. Wel trekt ze dus erg naar de oudere kinderen toe en heeft ze weinig geduld met de 'kleintjes'. Wat ik ook wel van belang vind is dat ze wel sterk in haar schoenen staat. Ze laat zich echt absoluut de kaas niet van het brood eten, en zo is ze ook altijd geweest. Pittig ding zeg maar. Het enige wat dus wel eens mis gaat is het stukje 'angermanagement' zal ik maar zeggen. Ze kan echt ontploffen. Maar dat speelt meer thuis dan op school.
hier kiezen we er voor om haar gewoon groep 2 te laten doen.. een kind is maar zo kort kind.. en hoe slim ze ook zijn .. sociaal/emotioneel Zijn ze er gewoon nog niet aan toe ...
Ook dat ja. Dat is niet relaxed. Ik ging overpresteren en de stoere meid uithangen. De puber from hell. Godzijdank heb ik er geen strafblad aan overgehouden; maar brrrr. Ik moet er wel bij zeggen dat ik geen begeleiding had en mijn ouders geen sjoeg gaven om ons (mij) en je dus gewoon in je eigen sop lieten gaarkoken. Maar goed; 11 jaar is erg jong om geconfronteerd te worden met de middelbare school. Nog voordat je überhaupt van hormonen hebt gehoord, knallen ze al om je oren. Nogmaals; daar moet je erg sterk voor in je schoenen staan. Ik zou het mijn kind niet laten doen. Al is hij nog zo slim/goed. Ik zou hem liever extra uitdaging geven en desnoods qua lesstof uitbreiden. Lesstof is maar lesstof. Dan maar de stof van groep 4. Lekker boeiend. Dan stapt hij bij de bovenbouw maar over
Lastig hoor, zeker gezien je ervaring bij je zoon. Wat je nog eens zou kunnen vragen op school is wat ze gaan doen als je besluit haar in groep 2 te laten. Hoe kunnen ze haar uitdaging bieden en zorgen dat ze zich niet verveeld.
Als ik je verhaal lees, lees ik dat je dochter er zowel qua leren als sociaal-emotioneel wel erg aan toe lijkt. Ze hoeft niet zo nodig meer te spelen, trekt toe naar de oudere kindjes... ik zou het dus doen. Onze oudste is na anderhalf jaar kleuteren naar groep 3 gegaan. ze was dus nog 5 toen ze startte in groep 3 en heeft het daar prima naar haar zin. Hoe dat gaat lopen straks met de overgang naar de middelbare school, vind ik een punt van later zorg. Ze zou zich nu ontzettend zijn gaan vervelen in groep 2 en dat vonden we echt geen wenselijke situatie. Ze wordt nu uitgedaagd op haar eigen niveau. Ik vind het hier wel echt mazzel dat ze van eind november is, waardoor ze dus toch nog anderhalf jaar heeft gekleuterd, maar vorig jaar meivakantie las ze al, terwijl ze in de klas enkel bezig waren met losse letters en we er thuis ook niets aan deden. Toen ik verbaasd aangaf: van wie heb je dat geleerd, gaf ze heel droog aan: van mezelf. Als je de letters na elkaar leest, weet je gewoon het woord... Maar goed: ik zou het doen dus. Beter een kind dat het leuk blijft hebben op school, dan dat ze zich stierlijk gaat lopen vervelen in de klas en tussen klasgenootjes die nog met hele andere dingen bezig zijn...
dat dus en ben ik nu de enige die in een eerdere topic iets heeft van.. een kind van 6 in groep 5 ? dat zal hier op een reguliere basisschool niet gebeuren.. want daar hoort zon heel slim kind dan helemaal niet thuis
Ja ik weet niet, ik was zelf ook 11 toen ik naar de middelbare ging. Dat heeft echt nooit een rol gespeeld. Maar ik ging dan ook vroeg puberen (lichamelijk). Waar ik zelf voornamelijk mee zit is, wat is het altenatief? De juf geeft aan dat ze gewoon door kan gaan met pluswerk. Maar dat houd in dat ze dan dus verder gaat met groep 3 materiaal. Wat moet ze dan het jaar daarop in groep 3 gaan doen? Dat schuif je het probleem toch gewoon door? En het spelen, dat speelt echt niet zo een rol. In de hoeken spelen doet ze wel, maar ik hoor haar er nooit over. Thuis laat ze haar poppen ook al een tijd liggen. In plaats daarvan moet ik drie keer per dag een boekje voorlezen (wat ze heeft gevonden en eigenlijk van haar broer is), over hoe het riool en de waterzuiveringsinstallatie werkt... Het enige wat ze nog wel leuk vind soms is knutselen en kleien en ze kleurt graag. Ze kan leuk tekenen.
Als ze nu al met groep 3-werk bezig is en dit duidelijk aan kan, zou ik het toch serieus nemen. Want hoe zien ze dan volgend jaar? Nog meer groep 3-werk? Op de duur gaat ze heel groep 3 al op haar ééntje hebben gedaan en loop je volgend jaar tegen hetzelfde probleem aan alleen dan van groep 2 naar groep 4. Met het bijkomend verschil dat ze die kinderen nu kent. En dat als ze de sprong dan pas maakt de "vriendengroepjes" echt wel al gemaakt zijn. Alleen zou ik dus wel kijken naar hoe sterk ze sociaal is. Da's het enige wat mij nog zou tegenhouden. 11 in 't eerste middelbaar ... tegen dan zijn we 6 jaar verder en is ze niets anders gewend dan dat haar klasgenoten een jaar ouder zijn. Daar zou ik minder aan tillen. Juist er wel gewoon beducht op zijn dat ze een half jaar of een jaar later begint te puberen dan haar klasgenoten. Of net eerder mee doet met de rest. Kan het overigens ook niet meespelen dat ze dingen oppikt van haar (oudere) broers?