Dat wist ik niet. Ik heb geen kleuter meer in huis, dus voor mijn kinderen is het niet meer van toepassing
Hier is gymmen de kleuters ook met vakdocent. .vervelend dat je kindje er van schrok. Volgende keer gaat het vast beter nu hij weet hoe het gaat!
Maar hoe vaak mag hi dan nog gaan wennen? Hier was het 3x een dagdeel en daarna gewoon volop meedraaien. Wij hebben toen ook gewoon meteen 5 dagen school en 2 BSO middagen gedaan. Vroeg me vooraf wel af of dat niet too much was. En was erg geneigd om hem erg in bescherming te nemen. Maar ben achteraf heel blij geweest dat we gewoon direct in het gewone ritme zijn ingestroomd. Want hrt ging prima. En door er heel normaal over te doen, was het voor hem ook gewoon heel normaal.
Oh dat is wel raar dan. Gym is juist ook zo belangrijk voor die kleintjes ivm het samenspel en de motoriek. Hier hebben ze op vrijdag een grote gymles met toestellen en op woensdag een kleine gymles met spelletjes.
Waarom ? Hij moet toch gewoon met alles meedraaien? Hij weet nu dat er dan iemand anders is dan is het toch prima hij is nu voorbereid Door hem thuis te houden heeft ie niks aan
En door hem thuis te houden, zou ik juist bang zijn dat je het signaal geeft dat zo’n onbekende vakdocent inderdaad heel eng is en dan wordt het misschien later juist een nog groter probleem als hij wel weer gaat op dagen met gym.
Bij ons werd het bij de intake verteld dat de gym door meester J wordt gegeven aan de kleuters. 2 kleutergroepen tegelijk, kleuterjuffen zijn er wel bij. Advies van de juf was om de wenochtend (bij ons 1 ochtend) niet op die dag te plannen. Een week voordat kleutertje startte, zagen we meester J na schooltijd als klaarover. Dochter heeft hem toen even gezien, ik heb verteld dat ze op dinsdag gym van hem zou krijgen en hij heeft gezegd: "Wat leuk, houd je van klimmen?" En sindsdien is kleutertje verliefd op meester J. Ze was toch boos, na 3 weken (en dus 3 gymlessen) werd de baby van meester J geboren en was meester J er dus niet. Dat kon echt niet, ze vindt het ook echt niet leuk als alleen de juffen er zijn met gym.
Dat heeft hij absoluut niet door. Hij is nog niet 4 dus het wennen is puur optioneel in de komende weken. Hij draait nog vol mee op de kinderopvang. Ik bouw het rustig op. Ik denk dat dat het beste bij ons kind past. Sprak onlangs ook iemand die intern begeleider was bij de onderbouw. Zij gaf juist aan dat bij hen kindjes in de instroomgroep bijna niet buiten het lokaal komen. Juist om een rustig begin te creëren. Ze zei tegen me: “ik zie de kleuterjuf soms zelfs met een paar, nog jonge, kleintjes koffie halen. Omdat die zo op haar gericht zijn aan het begin. Ze wandelen als eendjes achter haar aan.“ Ze vond dat juist heel normaal. Ze schrok ook van mijn verhaal.
Ik vind het nog steeds raar dat het niet verteld is tijdens het kennismaken en het plannen van de wendagen. Dan had je er wel of niet voor kunnen kiezen om deze dag/dagen te oefenen. Ik zou nml ook rustige dagen kiezen (heb ik ook gedaan met mijn dochter, mijn zoon werd 4 in de zomervakantie en hij heeft niet geoefend). En raad ik ook de ouders aan. Overigens vind ik dat stukje over koffie halen ook raar. Want waar blijft de rest dan? 2 of 3 is gewoon de halve klas nu. Bovendien mag het nu blijkbaar, maar straks niet meer als het 20 kleuters zijn. Bij ons geen instroomgroepen, maar gewoon gr1/2 en na de zomer blijven de januari en jongere kinderen dan in gr1.ze hebben dus extra groep1 tijd. Nu hoeven ze nog niet altijd mee te doen met de werkjes, in de echte gr1 wel.
Wat fijn dat het goed ging! De vraag is: kwam dat doordat je zelf deed alsof het normaal was? Of doordat je een kind had wat makkelijker aan nieuwe situaties went. Vast een beetje van beiden. Maar als je net als bij ons merkte dat het te veel was voor je kindje. Wat had je dan gedaan?
Ter verduidelijking, dat over het meelopen met koffie halen ging niet over de groep van mijn zoontje. Dat vertelde die vriendin die intern begeleider is bij een andere school.
Je hebt helemaal gelijk dat je vooral naar je eigen kindje moet kijken. Mijn zoontje was juist altijd wel pittig met nieuw dingen en veranderingen. En veel behoefte aan structuur en veiligheid. En ondanks dat ging de overgang naar school juist mega soepel. Dus daarvan heb ik geleerd dat je het gewoon niet altijd kan voorspellen. En in het moment moet kijken wat goed is en voelt. Als de gymles nu too much was de 1e keer. Dan zou ik het juist nog eens meenemen als wen moment. Het is m.i. dan juist nog iets om eens te oefenen voor school begint. Niet meteen nu meteen weer. Maar misschien als hij weer 2x bij eigen juf is geweest. En realiseer je ook dat je dit nu kan oefenen en wennen. Maar dat er hierna nog heel veel dingen gaan komen waar hij nirt langzaam aan kan wennen. Die dan ook gewoon wel in 1x 'moeten'.
Ik denk dat een instroomgroep enerzijds voordelen heeft. Kleinschalig, ze hoeven wat minder. Maar juist de groep 1/2 kan ook zo helepnd zijn. De grotere kleuters helpen de kleintjes. de kleintjes worden gewoon meegenomen in het gareel en in hoe het werkt op school. De grotere kinderen spiegelen het gewenst gedrag voort. Het is dan niet 2x wenneb. Eerst aan groep 0. met nog extra privileges en wat gepamper. En dan in groep 1/2 opeens weer nieuwe regels en minder ruimte voor tutten
Hier ook gebruikelijk. Went hij wel aan. De grote kleuters hielpen dan mijn zoon even met bv zijn schoenen aandoen. Echt ideaal
Bij mijn dochter was een vakdocent, bij mijn zoon de kleuterjuf, op verschillende basisscholen gezeten. Ze keken daar allebei niet van op ofzo. Nooit in een instroomgroep gezeten, het zijn zomerkinderen. Mijn zoon was wel voor de zomervakantie gestart met wennen, daar had ik wel spijt van, was een klas van 45 kinderen met 1 juf. De onderwijsassistente was na een paar weken met de noorderzon vertrokken. Hij vond het vreselijk, dus ik had gezegd tegen de juf dat hij na de zomervakantie halve dagen naar school zou gaan. Na de zomervakantie was de klas relatief klein met 28 leerlingen en vanaf dag 1 wou hij gewoon hele dagen naar school. Prima. Inderdaad, kijk gewoon naar wat bij je kind past, als wat rustiger wennen beter werkt, dan dat doen. En soms verrassen ze je en zeggen ze "doei mama, ik wil gewoon hele dagen" o.i.d.
Ieder kindje is anders, dit was even spannend, een volgende keer snapt hij dat hij weer bij de juf terug komt. Ik snap niet zo goed dat een intern begeleider hiervan schrok. Juf heeft haar handen vrij voor andere taken. Hier ook kinderen die veranderingen spannend vinden, maar ook veranderingen worden weer normaal. Goed om naar je kind te kijken, maar doe er vooral zelf luchtig over: ‘o, was er een speciale leerkracht voor de gym! Dan is de gym vast heel erg leuk!’ (Of zo iets)