Mijn middelste dochter studeerst aan de universiteit en heeft hele wisselende en rare tijden voor haar colleges. Soms is ze pas om 18u thuis. Maar dit bedoelde je denk ik niet Zoon is de enige die op de basisschool zit. Zijn twee oudste zussen hebben ooit nog oude tijden gehad. Van 8u30 tm 12u dan een uur overblijf (of thuis eten) en dan weer van 13 tm 15u. En woensdag dan van 8u30 tm 12u Nu al jaren een continurooster: 8u30 tm 14u15 en woensdag tm 12u15
Een half uur in totaal. Dus voor eten en buitenspelen. Nu, met het ouderwetse rooster is het een uur. Kinderen kunnen dan ook naar huis evt.
Maandag, dinsdag, donderdag: 8.30 - 14:45 Woensdag: 8.30 - 12:30 Vrijdag: 8.30 - 12:00 Vanaf groep 5 de vrijdag: 8:30 - 14:45 Die vrijdagmiddag vanaf groep 4 vind ik echt totaal niet fijn. Nu kun je nog samen dingen ondernemen op de vrijdag maar dat wordt lastiger vanaf groep 5.
En even als juf: Kinderen functioneren nog prima op vrijdagmiddag hoor. Misschien moet je niet meer te veel van ze vragen en bv geen toetsen inplannen. Maar ze wennen vanzelf aan die vrijdagmiddag. Ik kan me voorstellen dat het anders heel erg proppen wordt met alle lesstof als ze twee middagen vrij hebben. Mijn persoonlijke ervaring is dat kinderen op donderdag juist veel onrustiger zijn. Alsof ze dan wel al moe zijn en die vrije woensdagmiddag ze geen goed heeft gedaan. En op vrijdag zijn ze weer meer zen. Ik noem het daarom altijd ‘donder’dag. Dus ik zie geen enkel probleem om kinderen op vrijdagmiddag naar school te laten gaan. Edit: daarbij denk ik dat veel kinderen juist moe zijn van wat ze na schooltijd nog allemaal moeten doen. Zo hoor ik regelmatig kinderen die 2 sporten op 1 dag hebben. Of nooit een speelafpraakje kunnen maken, want ze zitten of op de bso, of ze moeten sporten. Lijkt mij veel vermoeiender, al die volgeplande dagen dan een vrijdag middag naar school te moeten.
Mijn kinderen zijn al ouder maar hun school hanteert nog steeds alle dagen van 8:30-14:15. Dit is zeker de laatste helft van alle jaren dat zij er zelf zaten al zo geweest. Alleen de eerste jaren was t anders (wel altijd al continuerooster), 3 dagen lang en twee dagen kort. Kleuters hebben meen ik her en der een vrijdag extra vrij.
Dat laatste ja . Ik werk binnen een school (speciaal onderwijs, niet als leerkracht overigens) en de kinderen zijn hier vaak op maandag juist heel moe omdat ze bijvoorbeeld in het weekend van alles gedaan hebben en laat op bed lagen . Die hebben het ritme van de dagen weer nodig om bij te komen lijkt het soms .
Hier heel ouderwets. Half 9 tot 12. Half 2 tot Half 4 Alleen op wo Half 9 tot 12.15 Hier staat de discussie schooltijden weer op t programma bij school
8.30-14.45. Wo en vr 8.30-12.30 Op vorige school 8.30-14.30 en bovenbouw vr ook onderbouw tot 12.30. Woensdag allen tot 12.30
Hier is het 2 jaar geleden veranderd naar 5 gelijke dagen van 8:30 tot 14:00. Ik was wat sceptisch, met name over de middagpauze, maar het is perfect! Zoveel rust voor de kinderen, elke dag is hetzelfde. Ze eten 20 minuten en spelen dan nog 30 minuten buiten. Verder geven ze zoveel mogelijk lessen buiten. Dus voldoende buiten zijn ze!
Ma, di, do 8.30- 14.30 uur Wo 8.30 - 12.15 uur Vrij 8.30 - 12.00 (gr 1 t/m 4) 8.30 - 14.30 (gr 5 t/m 8)
Ma, Di, Don 08.45 - 15.15 Woe 08.45 - 12.45 Vrij groepen 1-2 vrij. Groep 3 12.15 groep 4 t/m 8 vrijdags tot 15.15
Yep, ik zei het al ‘donder’ dag En als het dan stormt, berg je. Laatst met die storm waren ze echt in alle klassen compleet van het padje en donderdag op zijn allerergst.
Hier hetzelfde, ideaal vinden wij. Ook omdat de kinderen smiddags tijd genoeg hebben om te spelen met vriendjes
Vijf gelijke dagen van 8.30-14.30 uur. Tussen de middag een klein uur pauze (eten en buiten spelen). Ik ben groot voorstander van vijf gelijke dagen. Onze oudste heeft nog de wissel meegemaakt van het klassieke rooster naar het continue rooster. De laatste was voor haar zoveel rustiger en duidelijker. Echt heel fijn.