glazenwasser oplichting?

Discussie in 'De lounge' gestart door Mama1978, 9 mei 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mama1978

    Mama1978 Actief lid

    10 jun 2009
    348
    1
    0
    NULL
    NULL
    Ik heb even jullie advies nodig!

    Wij hadden altijd een glazenwasser voor buiten. Ze lappen hier in de buurt altijd de ramen. Wij wilden daar ook wel gebruik van maken dus dat hebben we een jaar ofzo gedaan. Betaling wilden ze altijd contant aan het eind van de dag, dan kwamen ze langs om het op te halen. Ik was er vaak niet ivm werk en ik wlde het zwart op wit dat ik betaald had, dus ik heb gevraagd om te gaan betalen via overschrijving. Dat heb ik netjes elke maand gedaan. Toch kregen we iedere keer op het kaartje in de bus te lezen dat we een maand (soms wel drie!) achterliepen met betalen. Terwijl ik het gewoon op mijn rekeningafschrit had staan. Erover gebeld en het was okee, ze maakten het in orde. Toch bleven ze het iedere keer proberen, steeds stond er weer een dubbel tarief op, soms weer driedubbel. Ik ben gewoon netjes blijven betalen elke maand en trok me er niks van aan. (ze bleven trouwens ook elke keer aan het eind vd dag langskomen voor geld terwijl ze wisten dat ik altijd via overboeking betaalde).

    Een half jaar geleden kwamen ze ineens niet meer. Na twee maanden was ik het zat en ben ik zelf maar weer de ramen gaan lappen. Toen stond er ineens weer een glazenwasser voor de deur. Die heb ik weggestuurd met de mededeling dat we er niet op konden vertrouwen dat ze kwamen en dat ik het nu al zelf had gedaan. Tevens heb ik gezegd dat ze niet meer hoefden te komen. Dat was okee, hij is weggegaan en we hebben ze nooit meer gezien. Dit is een half jaar geleden.

    Tot vandaag. Er stond een man voor de deur: de bedrijfsleider. Hij kwam 90 euro incasseren. (voor een half jaar lappen). Hij beweert doodleuk dat ze al die tijd gewoon geweest zijn en dat hij zijn geld wil zien.

    Ik weet niet wat we nu moeten, het is hun woord tegen het onze. Nergens staat op papier dat we een contract hebben o.i.d. Ook heb ik al een half jaar geen kaartjes in de bus gehad, als ze waren geweest had dat toch in de bus moeten liggen. Dat zei ik ook tegen die man, zegt hij dat die dan misschien tussen de post verdwenen zijn. Ja natuurlijk... Een half jaar lang. En mijn ramen waren ook niet schoon. En voorheen schreven ze steeds drie termijnen op een kaartje terwijl we bij waren met betalen, en nu ineens komen ze pas na een half jaar... Die hele administratie daar is gewoon één grote puinhoop!

    Ik kreeg dus ruzie met die man, want hij was heel onbeleefd. Ik kon geen zin afmaken, hij onderbrak me steeds en zei dat ik loog. Nu gaat de directeur me morgen bellen en dan zal ik het wel horen zegt hij. Wat moet ik hier nou mee???
     
  2. Bri

    Bri Niet meer actief

    Laat maar bellen. Je hebt geen contract met ze, dus zij kunnen niet bewijzen dat jij ze geld verschuldigd zou zijn.
    Blijf rustig, laat je niks wijsmaken of opdringen, zeg niks toe in dat gesprek. Vraag ze om aan te tonen dat jij ze geld schuldig bent. Dat kunnen ze niet, want er is geen contract.

    Zij zitten gewoon hartstikke fout. Het feit alleen al dat ze altijd contant willen afrekenen aan het eind v/d dag wijst er voor mij op dat ze belastingen willen ontduiken. Dus desnoods stel je ze voor om het voor te laten komen bij een geschillencommissie (die is er vast wel voor de glazenwassersbranche), dan moeten zij met de billen bloot over hun handelwijze. Lijkt mij dat ze wel afdruipen als jij voet bij stuk houdt.
    Misschien is die bedrijfsleider al die tijd wel opgelicht door z'n medewerkers; dan denkt hij dat ze bij jou gewerkt hebben (en hebben zij daar geld voor gevangen van het bedrijf) terwijl dit niet zo is.

    Grote kans dat je nooit meer een glazenwasser krijgt (sector met veel corruptie, met heel veel zwartwerkers, onderlinge afspraken en intimidatie; althans in sommige regio's). Maar ja, als je het toch al zelf moest doen omdat zij niet kwamen opdagen verlies je daar ook niks aan.
     
  3. twinkle star

    twinkle star Niet meer actief

    Tsja, lastig. Hier ook een glazenwasser die aan het eind van de dag geld komt halen. Wij zijn er ook niet maar hij loopt gewoon zijn ronde. De ene keer komt hij een paar dagen later nog een keer, de keer erop de andere keer niet en betalen we voor 2 maanden tegelijk. Hier ook geen bewijs van betaling al kruist hij op zijn kaart wel eerst ons adres aan voor hij het geld in ontvangst neemt. Ik denk dat ze dit doen om het deels zwart te kunnen doen.

    Ik zou het verhaal gewoon rustig uitleggen. Ik denk dat er wat mis is gegaan tussen de betaal afdeling en de glazenwasser waar je bij hebt opgezegd. Ws zijn ze niet op de hoogte van jouw opzegging en ja, proberen geld te krijgen kunnen ze altijd.
     
  4. Jo79

    Jo79 VIP lid

    6 mei 2007
    25.062
    3.857
    113
    Helemaal mee eens. Anders kun je misschien nog even je rechtsbijstandsverzekering bellen voor advies hoe je dit moet aanpakken, maar ze kunnen je volgens mij niets maken.

    En inderdaad, de zoon van mijn collega heeft een tijd als glazenwasser gewerkt, als ik die verhalen hoorde, het is een heel 'apart' wereldje.
     
  5. raspberry

    raspberry Niet meer actief

    Dat wilde ik ook zeggen :)

    Hier een glazenwassersbedrijf dat vast de ramen komt lappen, maar toen lag er vorige maand ineens een briefje van een andere glazenwasser in de bus, dat zij de ramen hadden gelapt. Was ook te zien, maar 2 weken daarvoor waren ze nog door onze vaste lapper gedaan.
    Dus toen ze voor geld kwamen, aangegeven dat ik op geen enkel moment een contract met ze aan ben gegaan, en dat het heel lief was dat ze desondanks de ramen hadden gelapt, maar dat ik daar uiteraard niet voor ging betalen, want niet om gevraagd.
    Datzelfde bedrijf heeft trouwens, toen wij hier net woonden, ook een aantal malen ongevraagd onze ramen gelapt. Hadden gezien dat de vorige bewoner verhuisd was, (huis heeft een half jaar leeg gestaan na brand), en toen ze zagen dat het weer bewoond was, waren ze weer gaan lappen en toen wilden ze dus ook geld.
    Ja, leuk dat je dat doet, maar ik heb er niet om gevraagd. Nou, dan wist hij het goedgemaakt: ieder de helft. Dus ik herhaald: heel aardig dat u onze ramen hebt gelapt, maar ik heb er niet om gevraagd en dus betaal ik niet.
    Of hij dan in het vervolg wel onze ramen moest gaan lappen of niet. Mijn antwoord: Niet, en als we van gedachten veranderen, hoort u dat wel van ons.
    Maand erop de ramen weer gelapt. Weer aan de deur om geld. Uiteraard niet betaald en zelfde mededelingen gedaan.
    Maand erop zelfde verhaal. Zelfde reactie van mij.
    Maand erop weer. Mijn reactie ongewijzigd, met wel de extra mededeling dat ik het zeer zeer lief vond dat ze elke keer gratis de ramen kwamen lappen.
    Toen hield het op :)

    Lijkt wel een strategie van glazenwassersbedrijven, om op redelijk intimiderende manier je ertoe te krijgen dat je dan toch maar doet wat zij willen. Niet intrappen, voet bij stuk houden. Als zij niet aan kunnen tonen dat hun diensten door jou ingeschakeld zijn, staan ze juridisch gezien nergens.
     
  6. Sabrina25

    Sabrina25 Fanatiek lid

    1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Het kunnen behoorlijke asso's zijn die glazenwassers. Mijn moeder had het toen ook. Ze beweerde continue dat ze de ramen hadden gelapt. Maar dit was echt niet het geval. En toen begonnen ze ook te dreigen. Gelukkig is mijn moeder nergens bang voor en heeft ze even flink de waarheid gezegd, dit hoefden ze niet bij ons te flikken om de boel op te lichten.....

    Dus poot stijf en gewoon een grote muil ( rotterdams hahaha) geven. Wie denken ze wel niet dat ze zijn. En anders bel je de politie.

    Die glazenwassers proberen altijd met dreigen toch geld te krijgen...
     
  7. Sabrina25

    Sabrina25 Fanatiek lid

    1 sep 2010
    1.368
    0
    0
    geen
    Rotterdam
    Ja zo gaat het heel vaak, als je besluit geen gebruik van ze te maken of juist opzegt.....
     
  8. chila

    chila Niet meer actief

    Je hebt geen contract oid dus het staat nergens dat ze daar recht op hebben. Dus ik denk dat het dan gewoon jullie woord tegen die van hun is. Gewoon voet bij stuk houden, ze zullen dan toch bewijs moeten hebben lijkt me.

    Hier in het dorp glazenwassers die ongevraagd je ramen gaan lappen. Spreek je bijv. af alleen boven, onderkant doen we zelf, doen ze toch de onderkant ook en dan willen ze wel geld.
     
  9. Mentiera

    Mentiera Actief lid

    29 mrt 2010
    419
    0
    0
    NULL
    NULL
    Contant betalen bij glazenwassers is echt niet raar hoor, zo gaat het al tientallen jaren.
    Jammer dat het verder fout is gelopen, maar glazenwassen is geen zwart werk!
     
  10. Coortje

    Coortje Niet meer actief

    hier hadden we een glazenwasser die netjes werkte, een factuur in de bus na het werk en dan moet je binnen 2 weken overmaken
     
  11. macy77

    macy77 Fanatiek lid

    28 dec 2009
    3.239
    1
    0
    Geen glasenwassers, maar zakkenwassers haha

    Gevalletje rechtsbijstand zou ik zeggen. Reken maar dat ie schrik krijgt als je zegt dat je een jurist in de arm neemt.
    Succes!
     
  12. Bri

    Bri Niet meer actief

    Natuurlijk zijn er glazenwassers die keurig al hun inkomsten opgeven en de belasting betalen die ze verschuldigd zijn. Waarschijnlijk zijn het er meer dan dat er ontduikers zijn.
    Maar sectoren waarin veel contant geld omgaat, zijn sectoren waarin relatief veel zwart wordt gewerkt. Alleen al omdat je met girale betalingen veel transparanter moet zijn over wat je verdiend hebt en het je meer moeite kost om inkomsten te verzwijgen...
    Het rondlopen met grote pakken contant geld heeft risico's, dus als je van plan bent om alles netjes aan te geven kun je (naar mijn mening) beter kiezen voor het overmaken van geld.
     
  13. pinter

    pinter Fanatiek lid

    9 jan 2010
    4.015
    1
    36
    noord limburg
    Zoals ik in het begin van je verhaal al lees zijn ze constant bezig geweest met de boel oplichten dmv proberen om je dubbel te laten te betalen,toch langs de deur komen voor geld terwijl je al betaald hebt...
    Ik zou me er niet te druk om maken hoor,ik denk dat ze eerder eens hun eigen handeltje op orde moeten krijgen voordat ze bij jou geld willen halen voor onbewezen diensten.
    Heb je getuigen die toevallig gezien hebben dat JIJ zelf de ramen hebt gelapt?
    Hebben hun getuigen dat hun het (zoals ze zeggen) hebben gedaan?
     
  14. Zomerrr

    Zomerrr VIP lid

    5 jun 2011
    5.097
    503
    113
    Zou voor de zekerheid contact opnemen met je rechtsbijstandsverzekering.
     
  15. marieke3

    marieke3 Fanatiek lid

    11 dec 2009
    1.785
    0
    0
    purmerend
    Ik zou me er ook niet al te druk om maken als ik jou was. Misschien inderdaad een goede om de rechtsbijstand om advies te vragen maar jij hebt geen contract met hen dus zij kunnen niet aantonen dat jij hen geld verschuldigd zou zijn.
     
  16. vivianbraak

    vivianbraak Niet meer actief

    Zo gaat dat hier ook, als wij niet thuis zijn kunnen wij het overmaken.
     
  17. Mama1978

    Mama1978 Actief lid

    10 jun 2009
    348
    1
    0
    NULL
    NULL
    Nou niks meer gehoord vandaag. Hij dreigde gisteren dat ik het vandaag wel zou horen, dat de 'directeur' wel contact met me op zou nemen. Nou helemaal niks. Ik wacht het maar af. Wel een goeie om evt mijn rechtsbijstand in te schakelen.
     
  18. Aszz

    Aszz Niet meer actief

    Mijn buurman heeft dat ook gehad met de groep glazenwassers hier!
    Hij heeft niet betaald, en flinke stennis geschopt. Uiteindelijk zelfs de politie gebeld voor oplichting.

    Waren trouwens waardeloze lappers! Kon het zelf nog een keer na doen.
    Wij betaalde ook contant.
    Nu hebben we een mannetje waarbij we een bonnetje krijgen, en het geld moeten overmaken. En hij lapt als een malle! Ze blinken als nooit te voren, zo jammer dat hij niet binnen lapt :(
     
  19. mv3hartendiefjes

    mv3hartendiefjes Niet meer actief

    hier ben ik het helemaal mee eens
     
  20. Vrouwenmantel82

    Vrouwenmantel82 Actief lid

    11 dec 2011
    428
    0
    0
    Verzorgende ig van beroep
    Bij den bosch
    Hier in de buurt komen veel glazenwassers aan de deur om te vragen. Gelukkig ben ik thuisblijfmoeder, dus kan het mooi in de gaten houden. Vanuit de gemeente is er veel gewaarschuwd.

    Wij hebben een glazenwasser die bij de buren kwam al een tijdje, zwart. Ze kennen ellkaar ook privé. Hij belt altijd op om een afspraak te maken, dan ben ik thuis anders de buren. Doet alles keurig en komt vaak binnen om een kop koffie te drinken. Zo vertelde hij dat ieder zijn eigen buurt had, en hij eigenlijk niet in deze buurt mocht zijn. (in onze straat heeft hij inmiddels al 5 adresjes

    Nadat hij klaar is, betaal ik contant.

    Zoals het in het openingsstukje staat, zou ik echt ergens meldig bij maken. Politie, gemeente, wijkagent. Geen idee wie. Zoals ik al zei, hier krijgen we regelmatig waarschuwingen vanuit de gemeente over dakgootreinigers, glazenwassers en containerreinigers, etc.
     

Deel Deze Pagina