Wat is er volgens jou niet waar aan dan? @mamamadelon: en dat wordt een stuk moeilijker als er veel fouten in een tekst staan. Bijvoorbeeld het ontbreken van interpunctie (zie mijn voorbeeld op p.6). Overigens is het zo dat leerlingen op het vo straks voor zowel Nederlands als (rekenen en)wiskunde een voldoende moeten staan, willen ze overgaan naar het volgende leerjaar. Volgens mij valt ook Engels daar onder, maar dat weet ik niet zeker. Dat laat het belang van een goede beheersing van de Nederlandse taal wel zien, dacht ik /edit: Cygnet was me al voor, zag ik net
Bij verleden tijd gebruik je nooit 'dt'... Dus altijd werd/vond enz... Ook als is het 'hij'/'zij' oid...
Als juf moet ik hier toch even op reageren... Wat jij zegt klopt helemaal, maar je vergeet dat de d's en t's ook gebruikt moeten worden bij de voltooid deelwoorden. Bijvoorbeeld: "het gebeurt" en "het is gebeurd". Dan komen er toch andere regels om de hoek kijken. Ik vind ook dat er tegenwoordig te makkelijk gedaan wordt over spelfouten. Natuurlijk is niet iedereen even sterk in spellen en dat verwacht ook bijna niemand van een ander, maar sommige mensen stappen wel heel gemakkelijk over dat feit heen. Dat vind ik jammer. Overigens lees ik berichten met spelfouten net zo graag als berichten zonder spelfouten, hoor. En ook maak ik ze zelf geregeld, maar ik probeer er wel op te letten. Als iemand me erop attendeert, dan let ik er de volgende keer wel op. (Haha sterker nog, ik vind dat ik als juf ze eigenlijk maar zelden mag maken, aangezien ik toch een voorbeeld ben voor de kinderen). Dat is wel een beetje kort door de bocht hoor. Sommige mensen hebben nou eenmaal meer "taalgevoel" dan anderen. En ik heb nog nooit een leerling bij ons van school af zien komen die het belang van het correct toepassen van de Nederlandse taal al inzag...
Ik had op de Mavo een hele leuke leraar Nederlands...en die noemde als woord 'smurf'...dat ben ik nooit vergeten en deed het dan ook altijd zo! Juul, whahaha, ja eigenlijk had ik die moeten gebruiken he?! Hij piemelt, dus hij wordt!
Snap ik...maar dat was haar vraag niet... Het ging alleen over 'd' en 'dt' en niet over voltooid deelwoorden!
Helemaal mee eens. Blub, je zegt wel dat je niet goed bent in spellen, maar je maakt zeer weinig spelfouten en de fouten die je maakt zijn niet storend. Het zijn kleine spel- of tikfouten, die je verhaal niet minder leesbaar maken. (En natuurlijk maakt iedereen hier zulke fouten, dit is een forum; geen sollicitatiebrief.) Er zijn echter ook veel mensen die er voor kiezen om er geen moeite voor te doen, zoals Sarah zegt. Want het gebruiken van punten, komma's en hoofdletters is een keuze. Als mensen daar geen gebruik van maken, worden hun teksten vaak veel moeilijker te begrijpen. En dat vind ik veel irritanter dan een -d of -t die hier of daar fout staat. Doordat iemand weigert daar even "moeite" voor te doen, moet ik een post voor mijn gevoel soms echt "ontcijferen". En ik zie vervolgens regelmatig dat daardoor misverstanden ontstaan in topics, waarbij dames heel heftig reageren op iets, terwijl de schrijfster iets heel anders bedoelde. Een juist gebruik van de taal vergroot het begrip van lezers. Daarom vind ik fouten die voortkomen uit een verkeerd begrip van betekenissen van woorden ook veel irritanter dan spelfouten. Dus de voorbeelden die al genoemd zijn (me/mijn; kennen/kunnen; liggen;leggen). Dit soort fouten veranderen de feitelijke betekenis van een zin, waardoor je als lezer op het verkeerde been gezet wordt.
Klopt. Dat is ook de "tekortkoming" van die regel. Ik probeer ww-spelling altijd uit te leggen aan de hand van de risicogevallen, zoals - Het is gebeurd; - Het gebeurt nu. Wat is het verschil en wanneer gebruik je gebeurd en wanneer gebeurt. Hetzelfde met worden, vinden, branden, etc. Door verbanden te leggen naar de situaties waarin ze een vorm gebruiken, gaan de leerlingen zelf naar de zinsverbanden kijken. Je kunt 't kofschip gebruiken, maar ik merk dat kinderen dat vaak te abstract vinden. Als de basis er is, dan ga ik over op 't kofschip, maar ik begin met de risicowoorden. Bij mij op school hebben nagenoeg alle collega's (Nederlands) een andere manier van uitleggen als het om ww-spelling gaat. Gek genoeg werkt elke manier voor de betreffende docent erg goed. Het gaat er ook om dat je een manier vindt die bij je past. Herkenbaar, dat heb ik ook. Sinds ik zelf veel aan de slag ben met taal, merk ik wel dat mijn spelfouten een stúk minder zijn geworden (dat mag ook wel ), maar stijlfouten wil ik nog wel eens over het hoofd zien.
dank je janna, dat is eigenlijk een compliment voor mij. ik weet even niet meer wie het zei, maar engels hoort er inderdaad ook bij. (op het mbo) ze moeten voor alle vakken een 6 staan. een paar maanden geleden was dat nog een 5.5 en aangezien mijn dochter erg zwak is in engels zal het erom gaan hangen of ze haar opleiding kan blijven volgend (puur op engels dus en niet eens op het vakgebied zelf). en dat vind ik toch wel heel erg.
Ik heb het nog zo geleerd (kan 't kofschip ook nooit onthouden) dat de -d en -t problemen in de tegenwoordige tijd met 'lopen' op zijn te lossen (of 'smurfen' of 'piemelen' ). Om te kijken of een voltooid deelwoord met een -d of een -t moet moest ik altijd even naar de stam in de verleden tijd kijken. Dus, omdat de verleden tijd van gebeuren gebeurde is, is het voltooid deelwoord gebeurd (met een -d) Ondanks dat je het gebeurt met een -t schrijft in de tegenwoordige tijd. Dit ezelsbruggetje gebruik ik nog steeds regelmatig.
Ik ben het er wel mee eens blup! Je maakt minder fouten dan menig forumster hier!!!! Dus zo slecht doe je het helemaal niet hoor!
@blub: Dat is inderdaad sneu. Op het voortgezet onderwijs komen er ook nieuwe slaag- zakregels, waarbij leerlingen: - voor de vakken nederlands, engels en wiskunde maar één onvoldoende mogen halen; - een reken- en taaltoets moeten halen. (Al komt er geen aparte taaltoets: dit wordt geïntegreerd in het examen nederlands). Daarbij wordt echter wel nagedacht over hoe leerlingen met dyslexie (en dyscalculie) kunnen worden ontzien. Is zo'n regeling er niet op het mbo? (Ik zit zelf in het voorgezet onderwijs en weet niets van mbo's .)
Als dat voor jou duidelijk is, moet je dat vooral zo blijven doen Een collega legt het als volgt uit: je moet altijd kijken naar wie er wat doet / wat die persoon doet. Bijvoorbeeld: - Jan (bieden) hem een snoepje aan. Stel de vraag: "Wie doet er wat?" --> Jan. "Wat doet Jan?" Jan biedt. Het is Jan loopt, dus ook Jan biedt (stam + t). Uiteraard geef ik hier een korte versie van zijn uitleg weer, maar hij kan dat erg goed overbrengen op zijn leerlingen Het is erg leuk om naar collega's te luisteren die ww-spelling uitleggen, omdat iedereen daar een eigen manier voor heeft.
Ik werk zelf ook met veel dyslecten, mijn zoon is daar 1 van, die kan inderdaad perfect een spellingregel benoemen, maar het probleem is dat hij niet ziet wanneer hij deze moet gebruiken en als hij fouten maakt, ziet hij niet wat hij fout doet. Het zit hem niet alleen in het omdraaien van letters, dat is maar een heel klein stukje. Tuurlijk zou hij evt. een heel mooi stuk kunnen typen op een forum, maar dan is hij wel heel lang bezig het goed te krijgen, en dan nog zal hij niet al zijn fouten eruit kunnen halen. Dat wil je niet als je lekker op een forum zit mee te tikken, dan wil je niet een uur over één post doen.
Dat klopt heel vaak, maar je haalt hier de moeilijke gevallen er niet mee uit. Het werkwoord "bonzen" is zo eentje. Deze wordt vaak in de verleden tijd vervoegd als "bonste", omdat dat ook goed klinkt. Zonder 't kofschip wordt het dan toch wel een stuk lastiger.
Het kost inderdaad meer moeite, dat ben ik zeker met je eens. Woordbeeld fouten zijn daar slechts een onderdeel van. Neemt niet weg dat ik vind dat een stukje tekst leesbaar moet zijn en dat dat niet alleen met spelfouten te maken heeft. Interpunctie is daar bijvoorbeeld een belangrijk onderdeel van en ik vind dat mensen daar soms wel erg slordig mee omgaan. Mijn vriend is ook heel erg dyslectisch (ik durf zelfs wel te zeggen dat hij bijna woordblind is), dus ik maak van dichtbij mee wat het met je kan doen.
ik weet het niet exact, het veranderd nu ook om de zoveel maanden heb ik het gevoel. de regels voor de vmbo examens waren ookal aangescherpt. en zoals ik al zei moesten ze vorige jaar ( toen het meen ik ingevoerd is op het mbo) een 5.5 staan en nual een 6. ik denk dat ze zelf in den haag verder ook nog een ebetje zoekende zijn, maar ik ben een beetje bang dat ze straks daarop uit zal vallen en dat vind ik triest. op het mbo is de werkdruk toch een stuk hoger en alles bij elkaar kan die 6 net weleens een puntje te hoog te worden. dan ga je dus mensen uitsluiten van opleidingen die ze verder best aangekund hadden en wat dan? sarah@ bedankt!
Dat iets goed klínkt, wil niet zeggen dat het ook goed ís. De verleden tijd van "bonzen" is "bonsde", niet "bonste". En voila, de regel klopt weer! (Al heb je daar inderdaad het kofschip voor nodig. Maar daar ging de opmerking niet over: die ging erover hoe je bepaalt of er een -d of -t aan het eind van een voltooid deelwoord komt en dat kan wel degelijk door naar de verleden tijd te kijken.)