Passende straf in onderwijs

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Zomerrr, 19 apr 2024.

  1. Zomerrr

    Zomerrr VIP lid

    5 jun 2011
    5.097
    502
    113
    Ik ben heel erg benieuwd naar straffen die uitgedeeld mogen worden in het (basis) onderwijs. Naar mijn weten zijn er veel leden werkzaam in het onderwijs.

    Wat is een passende straf wanneer er meerdere kinderen betrokken zijn geweest bij een vechtpartij?

    Mijn dochter wordt al enige tijd samen met haar vriendinnen geterroriseerd door 1 klas genoot. Zij worden regelmatig geschopt en geslagen en aan hun haren getrokken. Afgelopen week is er weer een incident geweest. Mijn dochter en haar vriendinnen hebben de jongen teruggeslagen en geschopt.

    Ik kan op de website of in de schoolgids hier geen informatie vinden. Als ouder zijnde vind ik de gegeven straf buitenproportioneel.
     
  2. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.485
    4.922
    113
    Vrouw
    Jouw dochter heeft straf gekregen omdat ze voor zichzelf op kwam? Of begrijp ik het verkeerd. Als het zo is zou ik geen 1 straf passend vinden. Als dit niet de 1e keer is dat diegene jouw dochter pest, is het in mijn ogen logisch dat ze zo voor zichzelf op komt.
     
    NiVa0230, Nova1986, Zomerrr en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  3. Zomerrr

    Zomerrr VIP lid

    5 jun 2011
    5.097
    502
    113
    Ja mijn dochter en 2 vriendinnen hebben zichzelf verdedigt en teruggeslagen. Hierop heeft de leerkracht een dag later besloten dat ze de gehele pauze buiten moesten staan met hun gezicht naar de muur.
     
  4. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.485
    4.922
    113
    Vrouw
    :eek:

    En wat heeft degene die hun pest gekregen?
    Heb je contact gehad met de leerkracht? Ik zou dit niet zomaar accepteren!
     
  5. Spectre

    Spectre VIP lid

    5 nov 2015
    18.078
    17.097
    113
    Vrouw
    Uhm... wat?? o_Oo_O
    Ik vind dit echt geen normale straf, zeker gezien de situatie. Ik zou dus wel even met desbetreffende leerkracht willen spreken of hij ook de rest van het verhaal kent.

    Was de school op de hoogte van de pesterijen? Want dan had er veel eerder ingegrepen moeten worden..
     
    Syane vindt dit leuk.
  6. Vulpen

    Vulpen Fanatiek lid

    30 jul 2014
    2.740
    3.276
    113
    Dat lijkt me eigenlijk in alle situaties geen passende straf. We leven niet in 1930 toch...

    Wat ontzettend rot voor je dochter :(

    Hier op school zou zoiets een gesprek met de directeur opleveren. Dan kunnen ze hun verhaal toelichten en kan er vervolgens actie ondernomen worden om het pesten te stoppen.
     
    Syane, Jessi79, Nova1986 en 2 anderen vinden dit leuk.
  7. Zomerrr

    Zomerrr VIP lid

    5 jun 2011
    5.097
    502
    113
    Ik heb al meerdere malen gesprekken gehad met de leerkracht. Het is bekend dat er meerdere kinderen zijn die los van het fysieke contact andere kinderen pesten. In oktober vorig jaar had mijn dochter meerdere blauwe plekken. Ik ben toen het gesprek met zijn ouders aangegaan met mijn dochter en de jongen.
     
  8. Zomerrr

    Zomerrr VIP lid

    5 jun 2011
    5.097
    502
    113
    Ik had gisteren een mail ontvangen van de leerkracht dat zij vandaag niet mee naar buiten mochten. Dit vond ik niet oké en heb hierop een mail teruggestuurd. Hierop heb ik niets vernomen.

    Ik heb nu op “hoge poten” een mail gestuurd aan de leerkracht en directeur met daarin ook de mededeling dat mijn dochter maandag niet aanwezig is.
     
  9. Mammavantwee

    Mammavantwee VIP lid

    4 feb 2019
    5.485
    4.922
    113
    Vrouw
    Ik vind dit echt wel heftig.. en iets voor school en de ouders van de jongen om actie te ondernemen..
     
  10. Zomerrr

    Zomerrr VIP lid

    5 jun 2011
    5.097
    502
    113
    Geen straf….
     
  11. KleineLai

    KleineLai VIP lid

    30 dec 2017
    13.055
    25.548
    113

    Wat is er nou precies gebeurd vandaag?
    Niet naar buiten mogen en buiten moeten staan met haar gezicht naar de muur zijn 2 hele grote verschillen.
    Wie heeft je verteld dat je dochter de hele pauze buiten heeft moeten staan met haar gezicht naar de muur? Was dat ook de leraar?
     
    Madeliefje1234, Zeebra, Spectre en 2 anderen vinden dit leuk.
  12. Anouk2005

    Anouk2005 VIP lid

    21 mrt 2012
    21.974
    15.280
    113
    dokters-assistente
    De Glazen Stad
    Ik zou niet mailen maar bellen en anders gewoon langsgaan.
    Dat laatste heb ik weleens gedaan toen mijn oudste dochter in groep 2 zat en het helemaal uit de hand was gelopen in de klas.
    Wat een waardeloze situatie is dit.
    Heel veel sterkte verder.
     
    Zomerrr vindt dit leuk.
  13. Zomerrr

    Zomerrr VIP lid

    5 jun 2011
    5.097
    502
    113
    Gisteren na het incident is er door de leerkracht tegen mijn dochter verteld dat zij en haar twee vriendinnen morgen (dus vandaag) niet buiten mochten spelen in de pauze maar binnen moesten blijven.

    Vandaag gaf de leerkracht aan dat de meiden naar buiten moesten omdat ze niet alleen in het lokaal mochten blijven. Hierna zijn tegen de muur aangezet en moesten ze de gehele pauze (30 minuten!) blijven staan.

    Inmiddels heb ik de ouders gesproken van de andere kinderen en mijn 2 andere dochters hebben dit ook gezien.
     
  14. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.518
    2.403
    113
    Dit is echt een rare straf. Heel vernederend terwijl ze voor zichzel opkwamen. Op de school van mijn kinderen zouden alle betrokken kinderen in gesprek moeten met elkaar en zou het worden uitgepraat. Aan de hand daarvan zou dan al dan niet straf gegeven worden.

    Met dit verhaal zou ik zeker een gesprek willen met de leerkracht.
     
    Syane, Spectre, Zomerrr en 2 anderen vinden dit leuk.
  15. Diiba

    Diiba Bekend lid

    14 sep 2023
    520
    845
    93
    Vrouw
    Ik vind het überhaupt een ongepaste straf. Dat moet toch enorm vernederd zijn voor een kind.
     
    Syane en Zomerrr vinden dit leuk.
  16. Liliane92

    Liliane92 Fanatiek lid

    7 sep 2020
    1.718
    2.764
    113
    Vrouw
    Wat een vervelende situatie
    Maar dit was dus 3 vriendinnen tegen 1 jongen? Of was het niet op hetzelfde moment? Wat hebben ze precies gedaan en wat deed de jongen op dat moment? Even advocaat van de duivel hoor.
    Ik zou vooral rustig blijven en het gesprek met de docent en directie afwachten wat er nou precies gebeurd is en hoe de straf (welke dan ook) tot stand is gekomen en daarop weer verder handelen. Soms is het ook fijn om het verhaal vanuit meerdere kanten te horen. De straf zoals je het nu beschrijft lijkt mij erg ongepast, dus ik neem aan dat er wel een uitleg voor komt.


    Sterkte, ook voor je dochter!
     
    YaelStone vindt dit leuk.
  17. Zomerrr

    Zomerrr VIP lid

    5 jun 2011
    5.097
    502
    113
    Bedankt voor je bericht!

    Mijn dochter was met 2 vriendinnen gisteren op het schoolplein aan het spelen. Hierop werd vanuit het niets 1 vriendin van haar geslagen waarop mijn dochter zei hou op J!
    Hierna werd mijn dochter geslagen en geschopt waarop haar andere vriendin de jongen duwde. Hierna is mijn dochter geschopt en de vriendinnen geslagen. Hierna hebben zij inderdaad afzonderlijk ook iets terug gedaan. Mijn dochter heeft meerdere blauwe plekken.

    Ik heb de andere ouders gesproken en zij vinden dit ook een bizarre situatie.
     
  18. evaleana

    evaleana Fanatiek lid

    2 nov 2021
    4.052
    5.202
    113
    Wat een bizarre straf, ik kan eigenlijk niks verzinnen waarvoor deze straf passend zou zijn. En ook bizar dat de leerkracht nu wel optreedt, maar kennelijk niet tegen het gedrag van deze jongen. Alles bij elkaar echt bizar aangepakt en ik zou hier ook een gesprek over willen met de directeur + leerkracht.

    Hier heeft dochter ook eens iets terug gedaan, een jongen is altijd vervelend tegen meisjes en op een dag gaf hij de vriendin van mijn dochter zomaar een duw in haar rug waardoor ze hard op haar knieën viel die daardoor allebei flink bloedden. Dochter zei ook iets als;’He, wat doe jij?!’ tegen hem, hij wilde haar slaan, maar zij duwde hem keihard weg waardoor hij in de bosjes viel en hier en daar door takjes wat krassen had. Hij ging brullend naar de juf. Juf was ook niet gek, gelukkig, en heeft het verhaal van allerlei toeschouwers gehoord - dochter kreeg absoluut geen straf, die jongen werd aangesproken op zijn pestgedrag richting meisjes. Inmiddels zijn er ook al meerdere gesprekken met zijn ouders geweest en wordt hulp ingeschakeld omdat hij dus door blijft gaan, leerkrachten houden hem goed in de gaten gelukkig tijdens pauzes. Dochter weet ‘m wel telkens goed op z’n plek te zetten, maar hij probeert toch regelmatig even weer die grenzen op te zoeken.
     
    Syane en Zomerrr vinden dit leuk.
  19. Lynx

    Lynx VIP lid

    19 jul 2008
    8.518
    2.403
    113
    Tip: maak even foto's van haar blauwe plekken
     
    Syane, Vero0504, Jessi79 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  20. Zeebra

    Zeebra Bekend lid

    5 aug 2020
    806
    1.084
    93
    Vrouw
    Gesprek met juf en directie aanvragen.. op een zeer korte termijn.
     
    Syane en Zomerrr vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina