Juun?

Discussie in 'Babynamen' gestart door Somelove, 19 apr 2024.

  1. Somelove

    Somelove Lid

    29 mei 2020
    23
    14
    3
    De naam Juun
    Wij vinden Juun een hele leuke naam. Lief, stoer, origineel. Varianten als June (NL uitspraak) of Juune, vindt mijn man niet zo. Hij vind Juul wel leuk, maar die voelt voor mij wat te populair en iets meer standaard (want, worden niet alle Julia's (nr 1. naam) Juul genoemd? ;)) Eventueel nog Juna, maar vind de andere namen veel stoerder, dit iets tuttiger - ik ben ook niet zo van de Luna enzo en daar lijkt het wel erg op..

    Alleen.. de betekenis in een dialect...
    We zouden de naam Juun dus zo kiezen.. als het niet blijkbaar in het Zeeuws 'Uien' betekend. We hadden geen idee, maar dat blijkt na wat Googlen dus zo te zijn. We wonen in midden NL, dus in principe denk ik niet dat dat hier bekend is. Maar, je wil niet dat je kind voor gek staat (als mensen hier uit de buurt lezen dat het dat dus betekent in het Zeeuws) of op vakantie in Zeeland gek aangekeken wordt. Voor mij komt het gewoon van June / Juni af, maar tja, die Zeeuwen verpesten het een beetje met hun rare dialect haha.

    Andere namen
    Ik ben zelf verder echt helemaal weg van Cato, maar dat vindt mijn man niet leuk. Dus we moeten toch iets anders. Lou voelde ook nog als optie, maar vinden we toch wel erg populair tegenwoordig (+ vele varianten met Lou zoals Loua, Milou). Puck ook nog overwogen, maar ik vind dat dan wel weer best hard (+ pestgevoelig als je pukkels hebt). Jet was ook nog een optie, maar ik krijg het liedje 'Joki en Jet' niet uit mijn hoofd.. Fiep nog overwogen, maar schijnt ook iets met speen en zeuren te betekenen in bepaalde dialecten..

    Help! Wat zouden jullie doen?
     
  2. hummeltje5

    hummeltje5 VIP lid

    28 dec 2014
    21.652
    13.181
    113
    Vrouw
    Noord- Holland
    Zou bij Juun blijven!

    En anders Cato kiezen als je écht teveel twijfels bij Juun blijft houden.

    Juun is afgeleid van ajuin, wat in het zuiden ui betekent.
    En ajuin komt weer van het Franse woord voor ui: oignon.
    Heel eerlijk: ik heb bij onze zoektochten aardig wat namen gelaten vanwege hun betekenis. MAAR: dat was dan wel een negatieve betekenis.
    Ik vind ui niet persé negatief. Eerder neutraal.
    De naam Mason bijvoorbeeld, een heel populaire naam, betekent steenwerker.
    Die laat je toch ook niet liggen vanwege de betekenis, als dat dé naam is die je aan je kind wilt geven?!?
    Dus: ik zou wat het (nota bene in) dialect betekent naast me neerleggen!
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  3. spruitje80

    spruitje80 Fanatiek lid

    5 jul 2016
    4.416
    3.967
    113
    noord holland
    Ik vind Juun net zo goed een afkorting als Juul.
    Kinderen die June, Juna, Juniper enz heten worden vaak Juun genoemd is mijn ervaring.
    Daar zou je Juul niet voor hoeven laten.
    Ik ben Juul al meer gewend als eigen naam, Juun ken ik alleen nog maar als afkorting. Voor mij voelt die dus nog niet als naam maar enkel als afkorting.
    Toch ben ik ook altijd van het volgen van gevoel. Namen die niet of minder bekend zijn wennen vanzelf :).
     
  4. Madeliefje06

    Madeliefje06 VIP lid

    26 mrt 2015
    11.425
    4.756
    113
    Ik zou de naam om deze betekenis niet laten!
     
  5. artie

    artie Fanatiek lid

    27 sep 2021
    2.665
    3.036
    113
    Vrouw
    Ik dacht eerst dat het om een jongen zou gaan, afkorting van junior. Maar ook als meisjesnaam vind ik het eerder als een afkorting klinken. Al vind ik het niet lelijk ofzo, dus zou wel kunnen wennen!
    Om die betekenis uit een dialect van een andere streek zou ik het zeker niet laten.
     
  6. Zxcvb

    Zxcvb VIP lid

    13 dec 2019
    10.434
    12.096
    113
    Vrouw
    Hmm, als je geen enkele connectie hebt met Zeeland en zeeuwen, dan kan het denk ik nog wel.

    Ik ben opgegroeid in zeeland en heb maar zat familie die graag juun bie de frieten willen.
    Dus nee, voor mij zou dat geen naam zijn. Hooguit een afkorting zoals Juul dat is van Julia etc.

    Ik zou dan eerder kiezen voor Juna of June. Dan kun je dat zelf altijd nog afkorten, maar kan je ook de volledige naam gebruiken.
     
    citroenrasp vindt dit leuk.
  7. Lieke2022

    Lieke2022 Fanatiek lid

    17 mei 2022
    1.957
    1.870
    113
    Vrouw
    Ik ben een Zeeuwse en inderdaad bij het zien van de titel dacht ik gelijk aan ui :D
     
    citroenrasp, lorreke en Zxcvb vinden dit leuk.
  8. monkeybanana

    monkeybanana Nieuw lid

    6 mrt 2024
    3
    0
    1
    Ik vind Juun leuk! Ken een meisje dat Junia heet, super stoer kind. Haar noemen ze vaak Juun.
     
  9. Marihi

    Marihi Fanatiek lid

    3 dec 2012
    1.213
    518
    113
    Ik woon in midden Nederland en de betekenis van juun is hier echt wel bekend hoor.
     
  10. Sophie2019

    Sophie2019 Fanatiek lid

    21 jul 2018
    1.771
    1.357
    113
    Vrouw
    Niet mijn ding maar los daarvan naar mijn idee een jongensnaam, net als Jeen.

    Juun voor een meisje zou ik denken dat het een afkorting is van bijv juniper.

    dat het wat betekent in een dialect zou ik zelf geen probleem mee hebben, tenzij het een scheldwoord oid is.
     
  11. Catou

    Catou Fanatiek lid

    11 okt 2013
    3.484
    1.720
    113
    Ik vind juun echt een afkorting van juna. De juna die ik ken wordt vaak juun genoemd. Ik vind het een lieve afkorting, maar geen volwaardige naam. Maar dat vind ik van Lou bijvoorbeeld ook.
     
  12. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    797
    817
    93
    Vrouw
    Ik zou de naam om een zeeuwse betekenis niet laten. De naam van mijn jongste betekent wilde koe. Tja, je kan niet altijd zes gooien :p
     
    Sylver vindt dit leuk.
  13. Sylver

    Sylver Fanatiek lid

    17 sep 2014
    1.494
    1.446
    113
    Mijn jongste ook :roflmao:

    Al klinkt 'antilope' toch iets beter :p
     
    Cornflake vindt dit leuk.
  14. Cornflake

    Cornflake Bekend lid

    12 jul 2023
    797
    817
    93
    Vrouw
    Haha ja die gebruik ik ook meestal :p
     
  15. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.295
    19.064
    113
    Tja, zo betekent bv Thom knoflook in het Arabisch. Iedere naam kan wel iets geks betekenen in een andere taal.
    Hoewel ik, als Zeeuw, Juun vanwege de betekenis eigenlijk geen naam vind zou het je m.i ook niet moeten weerhouden als dit dé naam is voor jullie.
     
    Meysss, Zxcvb en hummeltje5 vinden dit leuk.
  16. citroenrasp

    citroenrasp VIP lid

    12 mrt 2017
    14.295
    19.064
    113
    Dat vind ik wel erg veel op Jumia lijken. Maargoed, als je niks met Afrika hebt moet dat ook niet zo'n probleem vormen. https://en.m.wikipedia.org/wiki/Jumia
     
  17. Meysss

    Meysss Actief lid

    1 jan 2024
    223
    68
    28
    Vrouw
    Leuk! Ik woon tegen Zeeland aan maar wist niet van de betekenis.

    Ik kom, dankzij mijn werk, veeeeel baby namen tegen en ben Juun nog nooit tegen gekomen, maar vind het echt een leuke naam!
     
    hummeltje5 vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina